• cele
  • praca
  • szef

Jak być lepszym szefem?

Liczby, statystyki, tabelki w excelu… nie to jest najważniejsze! Empatia, szacunek i zaufanie – to sprawia, że jesteś lepiej postrzegany przez innych, w tym również przez swoich pracowników. Szefostwo nie należy do najłatwiejszych zadań, a wyważenie swojej roli między wymagającym szefem, a przyjaznym człowiekiem, to dopiero wyzwanie!

Zanim zostałeś właścicielem firmy z pewnością sam byłeś czyimś pracownikiem. Przypomnij sobie jakie cechy najbardziej doceniałeś u swojego pracodawcy, a co nie zawsze Ci się podobało. Z pewnością przyjdzie Ci coś do głowy. Warto to przeanalizować, by nie popełniać cudzych błędów. Wiadomo, że w pracy liczą się zyski, ale czy będą one rosły, jeśli Twoi pracownicy nie będą się czuli dobrze w środowisku swojej pracy? Pewnie będą, ale z pewnością nie tak bardzo jak w przypadku pracy w zgranym zespole.

A więc, przechodząc do meritum: Jak być lepszym szefem?

1. Pamiętaj o szacunku

Oczywiste. Nie trzeba być szefem, by szanować innych, ALE będąc nad kimś, łatwo zapomnieć o dobrym zachowaniu i zachłysnąć się swoją władzą. Traktuj swoich pracowników tak, jak sam byś chciał, by traktowano Ciebie. Niby takie proste i logiczne, a tak łatwo o tym zapomnieć!

2. Bądź empatyczny

Życie potrafi rzucić nam kłody pod nogi w najmniej odpowiednim momencie. Pewnie nie raz byłeś w takiej sytuacji. Dlatego pamiętaj, że może ona się przydarzyć każdemu, nawet Twoim pracownikom. Bądź wyrozumiały i empatyczny, gdy jeden z Twoich „podwładnych” poprosi Cię, na przykład, o dzień urlopu, z dnia na dzień.

3. Dbaj o rozwój swoich pracowników

Jeśli widzisz potencjał w kimś z Twojej kadry, pomóż mu wydostać się na wyżyny. Szkolenia czy kursy zawsze będą rozwijające, a ambitny zespół z pewnością pomoże Ci osiągać sukcesy. Nie ograniczaj swoich pracowników codziennie do tych samych obowiązków – podnoś poprzeczkę, ale nie wymagaj zbyt wiele. Doba dla człowieka pracującego trwa 8 godzin.

4. Pamiętaj o hierarchii

Przyjazna atmosfera w miejscu pracy to jedno, ale nie pozwól wejść sobie na głowę. Wciąż jesteś szefem, nawet jeśli czasami pożartujesz sobie ze swoją ekipą. Bycie wymagającym nie wyklucza się z byciem przyjacielskim, mimo że wyważenie tej granicy może nie być najłatwiejsze. Wierzę, że znajdziesz na to złoty środek!

5. Dziel się sukcesami

Najczęściej na sukces Twojej firmy składa się praca kilku osób. Nie przywłaszczaj sobie sukcesów – doceniaj swoich pracowników, chwal za to co robią dobrze. A jeśli nie robią czegoś tak jak powinni, wytłumacz co Ci się nie podoba, dziel się konkretami, nie owijaj w bawełnę. Wtedy z pewnością sukcesów nagromadzisz nieco więcej!

6. Pamiętaj, nie samą pracą człowiek żyje!

Pracoholizm ma swoje wady i zalety, to pewne, ale odpoczynek i regeneracja są równie ważne. Poza tym, zgrana ekipa jest dzięki temu bardziej efektywna przy większych projektach. Co Ty na to by zaproponować swoim pracownikom integracyjne wyjście poza godzinami pracy? Współpraca najprawdopodobniej będzie się toczyć lepiej, gdy ludzie będą ze sobą bardziej zżyci!

 

Co myślisz szefie? Jest coś co można poprawić, by być lepszym dla swoich pracowników? Może odrobina więcej empatii wystarczy, by atmosfera w pracy wskoczyła na wyższy level? Każdy z nas jest tylko człowiekiem, może mieć gorszy dzień, może być wyjątkowo mniej produktywny niż zazwyczaj, albo potrzebować dłuższej przerwy od obowiązków w ciągu dnia. Szef-tyran na dłuższą metę, nie sprawi, że sukcesów będzie więcej. Dlatego, przede wszystkim, bądź dobrym człowiekiem! Twoi pracownicy powinni to docenić 🙂